Solistkonsert med Annamia Larsson, valthorn

W A Mozart Symfoni nr 35 D-dur KV 385
Solist: Annamia Larsson, oboe
Pris: 200:-, t.o.m 18 år 100:-
Biljettlänk längst ner på sidan.

Annamia Larsson

Annamia Larsson är en av Sveriges ledande hornister verksam som solist, kammarmusiker och pedagog. Hon är solohornist i Gävle Symfoniorkester, medlem i Stockholm Chamber Brass och ordförande i Sveriges Hornsällskap som i våras hade en helg i Falun med 100 deltagande hornister.
Nyligen blev hon invald som medlem i Musikaliska akademien.
Hon har också blivit känd som ”youtubestjärna” med klipp där hon spelar Wagners Siegfried-
signal. ’Det är helt enkel en solist i världsklass som gästar orkesterföreningen.

Mozarts fjärde hornkonsert

Mozarts fjärde hornkonsert skrevs 1786 till Ignaz Leutgeb till vilken han även dedicerade de tre tidigare hornkonserterna K412, 417 och 447. Konserten består av tre satser Allegro maestoso, Romance Andante cantabile samt ett avslutande Rondo Allegro vivace.

Egmont

Beethoven komponerade skådespelsmusik till Goethes tragedi Egmont 1810. Uvertyren är en kraftfull inledning och den framförs ofta separat medan man inte hör de följande nio satserna lika ofta.

Haffnersymfonin

Mozarts Symfoni nr 35 kallas ofta för ”Haffner”. Till borgmästaren i Salzburg Siegmund Haffner
beställdes en festserenad för att fira att han blivit adlad. Det blev en serenad i flera satser som Mozart sedan arbetade om till en symfoni. Första satsen, Allegro con spirito, är ett pompöst stycke men också med ett storslaget kontrapunktiskt arbete, andra satsen ett älskvärt Andante, tredje satsen en Menuett med stor kontrast i triodelen och sista satsen, Presto, en hisnande festyra. Mozart när han är på sitt allra bästa humör!

Välkommen på konsert!

Ordförande