Adventskonsert

Orkesterdirigent: Bengt-Åke Lindén
Fotograf: George Grigoriadis

Adventskonsert

Solist vid årets adventskonsert är Hanna Eklund Svensson som under många år varit oboist i Dalasinfoniettan. Hon är numera bosatt i Örebro men växte upp i Borlänge där hon började spela oboe i musikskolan för Pär Sjöberg och deltog i orkesterverksamheten med Borlänge Skolors Musikkår, Ungdomssymfonikerna och Orkesterföreningen. Hon fortsatte sina studier vid Falu Konservatorium och därefter Musikhögskolan i Oslo.

Lille Bror Söderlundhs Concertino för oboe och stråkar är ett omtyckt och ofta spelat verk som komponerades 1944 och består av tre korta satser i musikantisk stil där oboen får briljera över stråkets rytmiska harmonier. Styckets längd är ca 15 minuter och består av tre korta satser:
Allegro, Andante sostenuto och Allegro.

Arvo Pärt är den mest spelade av moderna verksamma tonsättare. Han är återbördad till Estland efter många år i Berlin. Fratres (bröder) finns i åtta olika versioner. Den för stråkorkester och slagverk (stor trumma och claves) arrangerades 1983 och bearbetades 1991. Det är ett meditativt men också suggestivt verk där samma mönster upprepas, växer till en höjdpunkt för att sedan gå återgå till stillhet och ro. Arvo Pärt fick Polarpriset 2023.

För övrigt blir det en hel del traditionell musik som hör advent till av Otto Olsson, Vogler, Händel
m fl för kör, orgel och orkester. Som avslutning framförs två satser ur Vivaldis Gloria – festlig och jublande musik för kör och orkester.

/Christer Paulsson